החצבת בניו-יורק היא ניסיון נוסף לתרץ את השנאה כלפי היהודים

מחלת החצבת התפרצה במחוז רוקלנד בניו יורק – ואיתה גם התפרצה האנטישמיות. למה? כי מבין עשרות האנשים שחלו לאחרונה בחצבת, גילו הרשויות שהמחלה מתפשטת בין היתר בקרב משפחות חרדיות שאינן מחסנות את ילדיהן.

אם מניחים בצד את הדיון הציבורי המתמשך האם לחסן מפני חצבת או לא, או האם אכן אותן משפחות החליטו דווקא לא לחסן, הרי שטענה דומה שיש כלפי היהודים יכולה להישמע כלפי כל ציבור אחר – אבל היא לא נשמעת.

החצבת מספקת תירוץ נוסף לשנאה הטבעית כלפי היהודים, דרך להצדיק את הרגש האנטישמי הלא-הגיוני.

גם בימי הביניים האשימו את היהודים בהתפשטות מחלות, אבל בטענה אחרת. היהודים, שהיו מתרחצים לפחות אחת לשבוע מטעמי דת, היו מוגנים יותר מפני מחלות שתקפו את הקהילות הלא-יהודיות שסבבו אותם. הניקיון השבועי חיטא את גופם מפני זיהומים ומחלות שונות. אבל את הציבור דאז זה לא עניין כלל. הם כבר הספיקו להעליל תיאוריות מופרכות שהיהודים עצמם רוקחים ומפיצים את המחלות. כאז כן היום, רגש אנטישמי לא מוסבר ולא הגיוני מחפש ללא הפסקה סיבות הגיוניות להאשים ולשנוא את היהודים.

השנאה ליהודים אף פעם לא נעלמת, היא רק לובשת ופושטת צורות שונות לאורך ההיסטוריה: בתחילת הספירה הנוצרית היא הייתה על רקע דתי, עת האשימו את היהודים במותו של ישו. השנאה התגברה כאשר מנהגי היהודים הבדילו אותם מן העמים האחרים. כאשר תפסו היהודים את עמדות ההובלה של עולם המסחר המודרני, שנאו אותם בשל הצלחתם הכלכלית, ויש הסוברים שהשנאה השתרשה בדרגות עומק פסיכולוגיות עד שעמים שלמים משליכים על היהודים את התכונות השליליות הפרטיות שלהם, אותן התכונות שהם מתקשים להתמודד איתן.

ההצדקות משתנות, אבל הרגש אותו רגש. כמו שכותב "בעל הסולם": "עובדה היא שישראל שנואים מכל האומות, אם מטעם דת, אם מטעם גזע, אם מטעם קפיטליזם, אם מטעם קומוניזם, אם מטעם קוסמופוליטיות ועוד. כי השנאה קודמת לכל הטעמים, אלא שכל אחד פותר את שנאתו לפי הפסיכולוגיה שלו".

בלב אומות העולם קיימת דרישה להסבר, תחושה שליהודים יש מפתח סודי כלשהו, מזור לכל חולי, ומשום מה הם אינם חולקים אותו עימם.

אגב, אם נפשפש בהיסטוריה, נמצא כי היהודים תרמו משמעותית לרפואה – דוגמת חַבקין שפיתח חיסונים נגד כולרה ודֶּבֶר, ועשה רבות למען שיפור תנאי הבריאות בעולם – אבל את אומות העולם זה אף פעם לא יספק. הן צמאות לחיסון האמיתי שבידי העם היהודי: כוח החיבור בין בני האדם, כוח שיביא את העולם כולו לחיים חדשים, אור לגויים.

גם זה יכול לעניין אותך:
Error: View quotce0acfbrz0quot may not exist
Share This