לא למחוק את סרטוני השנאה, אלא את השנאה עצמה

מאמצי הבחירות בארה"ב מטילים זרקור על תופעת האנטישמיות, בפרט ברשתות החברתיות. יוטיוב מסירה סרטונים שיש בהם ביטויים של שנאת יהודים ופייסבוק אוסרת על פרסום של תכנים אנטישמיים.
זה לא עניין מצפוני או רוח אידיאולוגית חדשה שנושבת ברשתות המובילות, אלא שלפני הבחירות כדאי לשבת על הגדר ולהיות בסדר עם כולם – לא להיתפס כאנטי-טראמפיסטים ולא להרגיז את השמאל – כי מי יודע מי ייבחר בעוד פחות מחודש.
אין לפעולות המנע האלו השפעה בכלום על האנטישמיות בעולם. אהבה או שנאה הן הרגשות שאי-אפשר לקבע בחוק. אי-אפשר להכתיב ללב להרגיש דבר מה, אלא האדם פשוט מרגיש, ומה שהוא מרגיש כפוף לחוקי הטבע. גם האנטישמיות לא נתונה להחלטת האדם – שונא יהודים או לא – אלא היא תופעה שנובעת מעמקי הטבע.
הטבע פועל ביחסי גומלין נפלאים בין כל חלקיו: הדומם, הצומח והחי. כולם כאחד מתקיימים בקשרי ערבות הדדית ביניהם – מלבד האדם יוצא הדופן. האדם מפר את האיזון בטבע, הוא החוליה החסרה, ותיקונו הוא ביצירת קשרים הדדיים בינו לבין שאר חברי האנושות. את תהליך החיבור הזה צריכים להוביל היהודים, מי שקיבלו מאברהם את שיטת החיבור, חכמת הקבלה.
חכמת הקבלה מסבירה איך לתקן את העולם, איך לקרב בין בני האדם כך שיהיו מחוברים בצורה יפה טובה, ואז האנושות תירגע, יירגע העולם, ונתחיל לראות כוחות יפים נוחתים ונחים בו. אם לא נתקדם לזה, יהיה גרוע מאוד לכל אחד בעולם, ובסופו של דבר כל הרוע שנמצא באנושות יופנה אלינו, היהודים.

 

אם חלילה תתרחש היום שואה, היא תהיה גרועה יותר מזו שהתרחשה במלחמת העולם השנייה. כי היא לא תגיע ממדינה אחת או מכמה עמים אירופאיים, אלא מכל העולם כלפי כל יהודי העולם. יתרה מזאת, למצעד השנאה הזה יתלוו האסלאם ותנועות קיצוניות אחרות שמחכות למצוא על מי אפשר להוציא את התסכול והכעס. כשזה יקרה, לא ישנה לאף אחד אם אתה דמוקרטי או רפובליקני, אתה יהודי וזהו.
לכן הבעיה של היהודים היא לא להסיר או להשאיר את סרטוני הנאצה ברשתות החברתיות, זה עיסוק מדומה. הבעיה היא שהיהודים לא רוצים לקבל על עצמם את תיקון העולם ומזלזלים בתפקידם – מה שמושך עליהם אש ושנאה תת-הכרתית ועלול להניע את העולם מבריונות רשת למעשים אלימים של ממש.
אולי במקום להשקיט את השנאה שמבעבעת ברשתות, טוב לתת לאנטישמיות להתפשט לאט כדי לתת ליהודים זמן והזדמנות להתעשת. במקום לעסוק במלחמה אבודה בהוצאת תכנים, כדאי לנסות להציף שורה של שאלות ודיונים מהותיים: למה העולם שונא את היהודים? במה הם שונים? במה הם אשמים? לברר מה עלינו היהודים לעשות כדי למחוק – לא את הסרטונים, אלא את השנאה עצמה משורשה – לברר וליישם.

Share This