להפיק את הלקחים הדרושים

יום הזיכרון הבינלאומי לשואה. מי שמכיר קצת היסטוריה יודע שהאנטישמיות לא התחילה בגרמניה של מלחמת העולם השנייה, והיטלר לא היה הצורר הראשון. גילויי שנאה אכזריים מלווים אותנו אלפי שנים בגאות ושפל, ויוסיפו לשטוף אותנו בגלים אם לא נצלול למקור השנאה לשאול למה.

ההיסטוריה מלמדת שאין טעם להילחם בתופעה עצמה. אפשר להשתיק לזמן מה ביטויים גזעניים נגד היהודים או להוקיע מעשי אלימות, אבל לא יהיה בזה טיפול בבעיה, במקורה, בשורשה, ולכן היא תתפרץ ביתר חריפות בגל הבא.

כל עוד אנחנו מעדיפים להמשיך לטמון את ראשנו בחול בעוד האנטישמיות חגה סביב סביב, אנחנו עלולים להידרדר ליום שבו כל יהודי ויהודי בתפוצות יחשוב פעמיים אם לצאת מהבית ולהיראות בצורה שתסגיר את מוצאו. הוא ירגיש איך כולם שונאים אותו בצורה גלויה ובוטה, כמו בגרמניה הנאצית ועוד יותר.

השנאה יכולה להתפרץ עד כדי כך שהיא תגיע מקצה העולם ועד קצהו, מצפון לדרום וממזרח למערב. בכל מקום ומקום, אפילו במדינות שאין להן עבר אנטישמי יתחילו לזהות ולבדל יהודים. ניסע למחוז נידח בסין למשל, וכולם יכירו בנו שאנחנו יהודים ושנאה מיידית תתלקח בתגובה. האם אז נתחיל לשאול לפשר השנאה? או שגם אז נתרעם מצד אחד, ומצד שני ננסה לדבר על ליבם שאנחנו בסדר?

האנטישמיות צריכה לחייב כל יהודי ויהודי לשאול מה מקור השנאה אליו. לא לשאול מהפה ולחוץ, בחצי עניין ושמץ סקרנות, אלא שאלה שתבוא מתוך נחיצות אמיתית להבין, מתוך תביעה עמוקה וכואבת. כאשר היא תישאל כך, תבוא התשובה מאליה. אני כיהודי מחזיק את המפתח לשלום העולם. אני כיהודי אחראי לחיים טובים של חיבור ואהבה בין כל בני האדם. אני כיהודי ממונה על אחדות החברה האנושית בכך שאראה דוגמה לחיבור בתוך העם שלי. כשאעשה זאת, לא רק אסלק את האנטישמיות, אלא אבצע את תוכנית הבריאה, אבריא את המציאות כולה.

כי האנטישמיות היא חוק טבע, ולכן אנשים מרגישים אותה עולה מתוכם. אף אחד לא מלמד אותם לשנוא, הם מרגישים שהם שונאים. למה שונאים? ככה הם מרגישים, זהו. ואז קל מאוד להדליק כל אחד ואחד לשנאה ליהודים. קל מאוד. כי זה נמצא בתוך הטבע, כשורש בלתי פוסק. עד שאנחנו נרפא את האנושות מזה ונפסיק את השנאה.

תפקידנו בתור אומה ישראלית בין כלל אומות העולם הוא לתת הכוונה והדגמה של חברה מאוחדת למופת, על פי חוקי החיבור הקיימים בטבע העליון. אולם במקום להקרין זאת ולמלא את תפקידנו, אנחנו נמצאים בשנאה הדדית שאין דוגמתה בעולם. לכן עד שלא נסלק מתוכנו את השנאה זה לזה ונתעלה מעל הדחייה ההדדית שיש בינינו, השנאה שאנחנו מעוררים באומות העולם לא תיפסק.

Share This