נאציזם: שיק או שוק

מלחמת העולם השנייה החלה באחד בספטמבר 1939. שמונים שנה חלפו מאותם ימים גורליים, ואם נדמה למישהו שהנאציזם יצא מהאופנה אז טעות מרה בידו. הנאציזם רק צובר תאוצה.

"נאצי שיק" – כך קוראים לקו האופנה החדש שסוחף את העולם ומעודד מכירות. סיכות עם סמל הרייך, תחפושות אס-אס, חולצות עם דיוקני היטלר, כיסויים לניידים עם צלבי קרס וסט כיסויים למיטה בהשראת המדים הנאציים הם רשימה חלקית מהסחורה המזעזעת שניתן לרכוש בלחיצת כפתור באחת מחנויות האונליין הרבות ברשת.

צילום: רויטרס

לפני זמן לא רב, הפצת סחורה שכזו הייתה נחשבת "טאבו" ואילו היום, בעידן העולם הגלובלי והמקושר, סמלי המשטר הנאצי צוברים פופולריות מיום ליום והופכים טרנד של ממש.

את הסמלים הללו ניתן למצוא כמעט בכל מקום – באופנה, באומנות, במוזיקה, בספורט, בפסטיבלים ואפילו בפארק שעשועים שמציע רכבת הרים על מסילות שבנויות כצלב קרס. רק בשנה האחרונה האיסור לשימוש בסמלי התעמולה הנאציים הוסר, וכעת ניתן לעשות בהם שימוש גם במשחקי מחשב.

המגמה של נרמול הפרק השחור ביותר בהיסטוריה של העם היהודי צריכה להדאיג אותנו מאוד, בפרט כאשר יותר ויותר אנשים מסביב לעולם מנסים למחוק אותו כלא היה (כך עולה מסקרים שמראים שתופעת הכחשת השואה עולה ובאמריקה לבדה אחד מתוך שלושה שהשתתפו בסקר אינו מאמין ששישה מיליון יהודים נרצחו בשואה).

עוד בשנות החמישים של המאה הקודמת כתב הרב יהודה אשלג ב"כתבי הדור האחרון" כי "העולם בטעות חושבים את הנאציזם לתולדת גרמניה בלבד, אבל כל האומות שוות בזה, ואין תקווה כלל שהנאצים יגוועו עם הניצחון של בעלי הברית, כי מחר יקבלו האנגלו-סקסים את הנאציזם" ("כתבי בעל הסולם").

"בעל הסולם" מסביר בכתביו כי "העובדה שישראל שנואים מכל האומות: מטעם דת, גזע, קפיטליזם, קומוניזם, קוסמופוליטיות ועוד, היא כי השנאה קודמת לכל הטעמים" ("כתבי הדור האחרון"). מדוע? מפני שלעם היהודי יש תפקיד. כל עוד נתעלם ממנו, ימשיכו לשנוא אותנו, מכל מיני טעמים.

כדאי שנניח זאת מראש על השולחן: להילחם בתופעה באמצעות גינוי או דרישה להסיר את הפריטים הללו לא תועיל. השנאה כלפי העם היהודי הולכת וגוברת ולשנאה הזו יש שורשים רוחניים. אם כבר, עלינו לראות בכך, יותר נכון לשמוע, קול צלצול פעמונים המחייב את העם היהודי לממש את תפקידו וייעודו, שהרי זו הסיבה שבגללה מתגלה האנטישמיות בעולם מלכתחילה.

כדי להכיר את תפקידנו בעולם עלינו להעמיק ולפענח את מפת הכוחות שבטבע. על פי חכמת הקבלה, העולם כולו מחובר ברשת קשרים הרמונית השואפת לאיזון מתמיד. ישראל ואומות העולם הם שני חלקים מנוגדים במערכת, וגורלם תלוי וקשור זה בזה. החלק הקרוי "אומות העולם" דורש ללא הפסק מהחלק הקרוי "ישראל" להיות לו "אור לגויים", לספק לו דוגמה טובה לאחדות מעל כל הפלגים, כי "בישראל שורה סוד האחדות של העולם" (הרב קוק, "אורות קודש").

לעם היהודי יש שיטה. שיטת חיבור. שיטה של התעלות לחיבור וקרבה – מעל האגו שגורם לתחושת דחייה ופירוד מאחרים. שיטה זו ניתנה לאבות אבותינו ושימשה אותם לצורך הפיכת ישראל לעם. הדבק הזה שאיחד אותנו התפורר לפני אלפיים שנה כשנפלנו לשנאת חינם, וכעת עלינו לשוב לאותם שורשים ולחיות שוב כשאנחנו חזקים ומאוחדים ובכך לשמש "אור לגויים".

רק לשם כך מתגלה השנאה כלפי העם היהודי, כוח עזר המחייב אותנו לפנות זה לזה, לסמוך זה על זה ולהרגיש את הרגשת התלות שלנו זה בזה. אם נשכיל לעשות כן היום, השנאה המתגברת תתחיל להתפוגג עד שתהפוך להערכה של ממש, כדברי ישעיהו הנביא, "ולקחום עמים, והביאום אל מקומם, והתנחלום בית ישראל על אדמת ה'" (י"ד, ב'), "והֵביאו בנייך בחוצֶן, ובנותייך על כתף תינשאנה" (מ"ט, כ"ב).

Share This