עושה שלום במרומיו? כשנעשה שלום בינינו

מתקפת הירי לעבר בית הכנסת בעיר האלה שבדרום גרמניה הייתה מחרידה. אולם היא הייתה יכולה להיות הרבה יותר גרועה אילו התוקף בן ה-27 המזוהה עם הימין הקיצוני, היה מפרק את דלתות בית הכנסת, וטובח בכשמונים המתפללים שקראו בתפילות יום הכיפורים, היום הקדוש ביותר לעמנו.

"היהודים הם שורש כל הבעיות שלנו", אמר התוקף בסרטון ויראלי רגעים ספורים לפני שיצא למתקפה האכזרית על בני עמנו. ואז, עם הפרסום על זוג ההרוגים והפצועים הקשה, הגיעו הגינויים בזה אחר זה: "הירי בבית הכנסת פגע בלב כולנו", אמר שר החוץ הגרמני. "אלוהים מגן עלינו", אמר רב הקהילה המקומית. "אני קורא לשלטונות בגרמניה להמשיך לפעול בנחישות נגד תופעת האנטישמיות", דרש ראש הממשלה בנימין נתניהו. "אנחנו מזועזעים מההתקפה האנטישמית", מסרו ממשרד החוץ. "גרמניה צריכה למצות את הדין עם האנטישמיות", הגיב הנשיא ריבלין.

צילום: רויטרס

כולם זועקים וקוראים יפה, כולם מחבקים ועוטפים בחום את משפחות ההרוגים. כולם גם דורשים שינוי משמעותי כלפי התופעה האנטישמית המכוערת שמקיפה בהדרגה את הגלובוס כולו. אבל באין ברירה, כולם מרימים ידיים, נואשים מבפנים, כי מה כבר אפשר לעשות?

ואולי חוסר האונים הוא ה"טוב" שמתגלה. אולי כשאנחנו עומדים המומים מול תופעה אי-רציונלית שרודפת את עמנו דורות על גבי דורות, תופעה שאינה מבדילה בין איש לאישה, בין יום כיפור ליום חול, בין בית כנסת בברלין או בפיטסבורג, אולי כאן דווקא המקום להתעמק במסר הכתוב בספר הזוהר ובכל ספרי חכמת הקבלה: אם אנחנו היהודים מתחברים בינינו – אנחנו מעוררים כוח חיובי שמתפשט בדרכו הנסתרת והייחודית ועושה שלום בעולם. ולהיפך, אם אנחנו מפולגים ומסוכסכים בינינו, אם כל יהודי מתפלל את תפילתו וחי בתוך עצמו, אז אנחנו מעוררים דינים ומלחמה, ובעצמנו מעוררים את רוחות השנאה. כמו שכתבו החכמים: "הכול תלוי בישראל – הבריאה והבחירה, התיקון וקלקול העולם" ("שיח יצחק").

שעות לאחר פיגוע הירי הקטלני הגיעה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל לעצרת הזדהות עם הקורבנות מחוץ לבית הכנסת הרפורמי בברלין. היא עמדה עם קהילת היהודים ושרה עימם בקול "עושה שלום במרומיו". לפעמים התשובה לשאלות הקשות נמצאת מתחת לאף, בפינו. לפעמים נדרש רק לפתוח אוזניים ולשמוע את המילים שאנחנו שרים מכל הלב.

"עושה שלום במרומיו" – באיחוד ובפנייה המשותפת שלנו אנחנו מחייבים את הכוח העליון לעשות שלום במרומים. אז "הוא יעשה שלום עלינו" – על האנושות כולה, "ועל כל ישראל" – שתפקידה להיות מחוברת ראשונה, "ועל כל יושבי תבל" – תפקידה לא לקבל את אור החיבור לעצמה, אלא להעביר אותו לכל תבל, להיות אור לגויים. "ואמרו אמן" – אז כולנו יחד, היהודים ואומות העולם כאחד, נודה באמת, ונגיע לשלום המיוחל. אמן.

Share This