עושים צחוק מהאנטישמיות

"קורונה? היא הגיעה מווהאן שבישראל", אמר השבוע הקומיקאי היהודי סשה ברון כהן בריאיון לתוכנית טלוויזיה פופולרית בארה"ב. זאת לא פליטת הפה הראשונה שלו. היא מצטרפת למקבץ אמירות בעלות נימה אנטישמית, או יש יגידו גזענית, במהלך השנים.

אין מה להתרגש. מובן לכולם שמדובר בסאטירה בלבד שמטרתה היא יחסי ציבור. גם לא באמת מסתכלים עליו בעין רצינית וביקורתית, אלא בפה מחויך, בציפייה לשורת מחץ נוספת. האמת היא שעצם ההקדמה שלו את שונאי ישראל האמיתיים יכולה לפעול לטובה. זו צורה חיובית והפוכה של המאבק באנטישמיות.
סאשה הוא סטנדאפיסט יהודי ועצם היכולת שלו לצחוק על עצמו, על עמו, עלינו, כבר מגחיכה את המצב. הוא מוציא את העוקץ, שובר את המתח המתבקש ומייצר אווירה של הומור. קומיקאי.

ולא שהאנטישמיות שקטה ורק חסר לנו לצחוק מהמצב. ברשתות החברתיות ברחבי העולם השנאה חוגגת. מתחילת השנה עלו בטוויטר ובפייסבוק מעל שני מיליון פוסטים בעלי אופי אנטישמי. זה מעט ביחס לשנאה האמיתית שמבעבעת בלב אומות העולם. כעת האנושות טרודה בנגיף הקורונה, אז הדעת הוסחה מעט. אבל ברגע הראשון, כשהמגפה תיחלש, או להיפך תתגבר, התופעה העתיקה תשוב. אז נשמע קולות עוינים שמאשימים את היהודים בכול, בטח שבטח בהפצת הקורונה.
ולא צריך לצאת ולהילחם ישירות בתופעה, או בבריוני הרשת שמפיצים שנאה. זה לא יעזור וגם אין את הכוח והמשאבים העצומים הדרושים כדי למגר אותה. להיפך. צריך לדעת להשתמש נכון בשלילה, לדעת לעטוף בטוב את הרע. שונאי ישראל מצביעים על היהודים כבעלי יכולת, כמי שיש בכוחם להביא לשינוי, כמי שאינם מממשים את תפקידם. הרי למה הם מבקשים להשמידנו?

והם צודקים. היהודים אשמים. ליהודים יש באמתחתם את חכמת הקבלה – דרך ישירה לאיזון, טכניקה לחיבור, אמצעי להביא רוח טובה בין בני אדם. על היהודים להגיש לעולם שיטה חדשה, הפוכה מדעת העולם. להיות "אור לגויים" ולהראות דוגמה איך להתחבר, לממש את הכלל הגדול בתורה "ואהבת לרעך כמוך", כלל שבא רק לקרב ולאחד, להאיר על הכוח החיובי שטמון בינינו, כוח של אהבה שיאזן את השנאה.

סשה ברון כהן יכול להיות פרזנטור מושלם למסר פרסום כזה.

Share This