רעל האנטישמיות מחלחל בבריטניה

שבועיים לפני הבחירות בבריטניה, והיהודים חוששים מעתיד מר. ג'רמי קורבין, מנהיג מפלגת הלייבור, הידוע בביקורתו האנטישמית והחריפה נגד ישראל, הוא מועמד מוביל לראשות ממשלת בריטניה. המחשבה הזו מספיקה כדי לעורר חרדה בלב יהודי בריטניה.

"הנשמה של האומה נמצאת בסכנה", הזהיר הרב הראשי של בריטניה אפרים מירויס על שער "הטיימס", וקרא להימנע מלהצביע לקורבין. אבל גם אם קורבין יירש את הכתר, והלייבור תרכיב את הממשלה הבאה, זה לא יוריד גרם מגילויי השנאה כלפי היהודים. גם לא אם היהודים "ירכינו ראש, יצפינו את עצמם ולא יתבלטו בדבריהם ובמעשיהם", כמו שכתבו מנהיגי הציבור החרדי לוועידת רבני אירופה.

הנוכחות היהודית קיימת במרחב האירופי גם אם מצניעים כיפה, מסתירים מגן-דוד, או מתבוללים לחלוטין. הסכנה הקיומית מתעצמת והיא כבר לא סוד. גם לפני מאה שנה פעלו היהודים באופן דומה, והתוצאות הנוראיות חקוקות היטב בעם שלנו.

"כבר מסרתי את עיקר דעותיי בשנת תרצ"ג (1933)", כתב "בעל הסולם" – הרב יהודה אשלג, "גם דיברתי עם מנהיגי הדור, ודבריי לא התקבלו אז, אף על פי שצווחתי והזהרתי על חורבן העולם, לא עשה זה רושם. אבל עתה, אחרי הפצצה האטומית והמימנית, אני חושב שהעולם יאמינו לי שקץ העולם מתקרב ובא בצעדים נמהרים, וישראל יהיו נכווים תחילה לשאר האומות כמו שהיה במלחמה הקודמת. על כן טוב היום לעורר את העולם שיקבלו את תרופתו היחידה ויחיו ויתקיימו".

 

"בעל הסולם" – אביו של מורי – הרב ברוך שלום הלוי אשלג (הרב"ש), זעק בכל כוחו והקדיש את כל זמנו ומרצו כדי לכתוב ולהסביר ליהודי פולין שסכנת ההשמדה מתקרבת. טרם השואה הוא הסביר ליהודים שמוטלת עליהם החובה לקדם את האנושות כולה לתיקון עולם. שבטבע יש שני כוחות: חיובי ושלילי; פלוס ומינוס; אהבה ושנאה, ועל היהודים להתאחד בלב אחד. רק מכוח החיבור ביניהם הם מסוגלים לעורר את הכוח החיובי, את אור האהבה, ודרכו להביא ביטחון וכל-טוב לכל אומות העולם – להיות "אור לגויים".

ולהיפך, אם היהודים לא מתאחדים ביניהם, אלא ממשיכים לשקוע בביצה האגואיסטית שלהם יותר ויותר, הם יוצרים שסתום כלפי העולם ומונעים מאור החיבור להאיר. כשהסאה גדושה, מתעוררת השנאה כלפי היהודים. תחילה פועל הכוח השלילי בתת-מודע של אומות העולם, בהמשך הוא פועל בצורה גלויה ואלימה, ואם אין תנועה פנימית מצד היהודים לקראת איחוד הלבבות, החבל הולך ומתהדק, כפי שמספרים הניצולים בחברה, שהיו עדי ראייה לעוולות שנגרמו לעם היהודי.

בעל הסולם לימד שיש ליהודים שתי דרכים להתקדם: דרך טובה או רעה, דרך חיבור או פירוד, דרך שתשאף מראש לאחדות או כתוצאה מעת צרה ושנאה, תנוע לאחדות. אבל איש לא שמע את המקובל, וקולו נחלש. בעל הסולם נאלץ לעזוב את אירופה, יחד עם בנו – מורי הרב"ש – ולעלות לארץ ישראל. כעבור זמן עלתה המשפחה אחריו, והקהילה היהודית שבחרה להישאר נספתה.

ההיסטוריה חוזרת, והמסר נותר בעינו. ליהודים יש תפקיד מהותי כלפי אומות העולם. אך למרבה הצער, הם מתרחקים מהתפקיד המסורתי של העם היהודי. חלקם המשמעותי אינו מודע כלל לשיטה שנמצאת תחת ידם. אבל השאלות גוברות ומחייבות לעורר את הרגש והשכל: למה השנאה לא נעלמת גם אחרי השואה הנוראה? למה לאומות העולם יש שנאה יוקדת, גלויה וסמויה? למה האנטישמיות מתפשטת היום באכזריות חובקת עולם?

התשובות לשאלות, כמו גם הדרך לאחדות, טמונות בשיטת החיבור של חכמת הקבלה. ביכולתה לסייע בידינו לשמש דוגמה ומופת לכל העמים. על אחת וכמה לאזרחי בריטניה. אם יהודי בריטניה יעלו את המודעות הבריטית לתפיסה הזאת, הם יוכלו לעורר את תשומת ליבם של היהודים ושל הלא-יהודים בבריטניה, וכך בהדרגה ימגרו את תופעת האנטישמיות, או לפחות יפילו את האנטישמיות מצמרת הלייבור.

Share This