משרד ההסברה – שני מיליון דולר למאבק באנטישמיות

שני מיליון דולר – זה הסכום שמקצה משרד החוץ האמריקני בשיתוף גורמים באירופה למי שיציע תוכנית מוצלחת וכוללת למאבק בתופעת האנטישמיות הגוברת.

הבעיה טמונה בלב ההצעה. הנחת היסוד שגויה. אנחנו מנסים להיאבק באנטישמיות במקום להבין את הסיבות לה. אנחנו מחפשים דרכים להשתיק את השנאה, במקום להבין מהיכן היא נובעת ובכך לשכך את הבעיה.

אירועים אנטישמיים הם כמו שליח שבא להעביר לנו מסר: היחס השלילי כלפי העם היהודי דורש הסבר אמיתי שמניח את הדעת. בלעדיו, השנאה תמשיך לבעבע, לגבור ולפרוץ ביתר שאת.

במקום להרוג את השליח, עלינו להזמין אותו לשיחת עומק על מקור השנאה והפתרון לה. במקום לנסות לטשטש את התופעה, עלינו להסכים שהיא קיימת ודורשת הסבר.

חכמת הקבלה העתיקה שמתגלה בימינו יותר ויותר מעניקה הסבר שיטתי, הגיוני ומקיף לתופעת האנטישמיות. הסבר הכורך יחד את התפתחות האנושות משחר הציוויליזציה, את טבע האדם והפסיכולוגיה המפעילה אותו, את הולדת העם היהודי על הציר ההיסטורי ואת מהות היחסים בינו לבין שאר העמים. רק הכרת ההסבר תגרום לשיכוך מיידי של תופעת האנטישמיות, כידוע: ידיעת המחלה היא חצי רפואה.

והנה תמצית ההסבר: לפי חכמת הקבלה, האנושות הגיעה לנקודת מפנה מיוחדת לפני כ-3,800 שנה בבבל העתיקה. טבע האדם התפתח אז לדרגה חדשה. לאחר אלפי שנים של קשר אינסטינקטיבי בין בני האדם, וביניהם לטבע כולו, התחיל האדם לפתח את הרגשת ה"אני" שלו. בחכמת הקבלה מכונה התופעה הזו בשם: התפתחות האגו האנושי.

כתוצאה מהתפתחות האגו, בני האדם הפכו יותר אינדיווידואליסטים, אגוצנטריים, החברה הפכה יותר מורכבת, והקיום האנושי חייב יצירת קשרים חדשים וחזקים יותר בין בני האדם.

אברהם, הידוע כאב המשותף לשלושת הדתות הגדולות עד ימינו, גילה את הדינמיקה של ההתפתחות האנושית: הטבע מגביר את האגו האנושי ללא הרף, ובכך הוא מאפשר לבני האדם לגבש ביניהם קשר מודע יותר על פני האגו. כך הטבע מקדם את האנושות לצורת חיים מתקדמת יותר, חכמה יותר, מודעת יותר. במילים אחרות: הטבע מגביר את האגו – והאנושות מוּנעת להתגבר מעליו.

אברהם מקבץ סביבו נציגים משלל הקבוצות והעמים שחיו בממלכת בבל, ובונה מהם קבוצה שמפתחת את הקשר האנושי על פני האגו הגובר. הקבוצה נוטשת את ממלכת בבל, גדלה לממדים של עם, וקונה לה את השם "עם ישראל". מכאן והלאה, העם היהודי ושאר העמים נפרדים ומתפתחים בשני צירים מקבילים.

כ-1,500 שנה חי העם היהודי לפי אותם העקרונות שהתווה אברהם, עד אשר האגואיזם האנושי גדל והתפתח לשלב חדש באנושות כולה. בשלב זה, האגו מכריע גם את העם היהודי שמאבד את הקשר המיוחד שליכד אותו ומתפזר ברחבי העולם. במילים אחרות: היהודים מאבדים קשר לשיטת החיבור שליוותה אותם מאז היווסדם כעם.

באלפיים השנים האחרונות התפתחה האנושות דרך צורות משטר שונות, קשרי מסחר וכלכלה, מדע, חינוך ותרבות, תוך שהיא נקשרת בתלות הדדית סביב כדור הארץ. במאה האחרונה זינק האגו האנושי לשיא חדש ואחרון, וכעת הוא מוביל את החברה האנושית למשבר גלובלי חסר תקדים: התפרקות התא המשפחתי, התערערות האמון במשטרים השונים, איום גרעיני, טרור לסוגיו, התמכרות לסמים והתפשטות הדיכאון, איום של אבטלה טכנולוגית, חוסר איזון אקלימי, וכדומה.

כל אלה דוחפים את האנושות לסדר חברתי חדש, שלמעשה מצריך קשר אנושי חדש. האמצעי הוא אותו אמצעי שנרקח בבבל העתיקה. השיטה לחיבור טמונה בקרב העם היהודי שמפוזר בכל ארצות תבל, ולכן הוא זוכה ליחס מיוחד ושלילי לאורך אלפי שנות קיומו.

גם השמי וגם האנטישמי אינם מכירים בדינמיקה שמפעילה אותם ופועלת ביניהם. לא מדובר ביחס אישי בין עם כזה לעם אחר, אלא הם אינם מכירים את מערכת היחסים המחויבת ביניהם מצד הטבע. לכן ההסבר הזה הוא הסבר מהותי, כי רק הבנה ומודעות ליסודות האלה יכולים להוות בסיס ראשוני לפתרון בעיית האנטישמיות. ברגע שההסבר יחלחל לשיח הציבורי, מיד תרד ההתלהמות האנטישמית.

את שני מיליון הדולר מועיל יהיה להשקיע בהפצת ההסבר על הסיבה השורשית לאנטישמיות, ליהודים וללא-יהודים כאחד.

Share This