אנטישמיות לא מנומסת באנגליה

לונדון לא מחכה לנו: בחודש האחרון תיעדו מצלמות אבטחה שורה של מקרים חמורים נגד יהודים מקומיים – שוד אלים לאור יום של חסיד צעיר, אֵם חרדית מותקפת מילולית ברחוב כשהיא מתהלכת עם שני ילדיה הקטנים, וגבר שתקף ילדים חרדים מחוץ לבתי ספר וצעק לעברם "אתם היהודים כל כך גרועים, הלוואי שהיה לי אקדח לירות בכם".
למראית עין, אנגליה היא מדינה מנומסת ורגועה, מאופקת ומאוזנת, אבל היא מדינה אנטישמית במלוא כוחה. הג'נטלמניות רק מתעתעת בנו ומכסה על השנאה העזה.
חרשתי את אנגליה מצפון לדרום, ממזרח למערב, ובכל אתר שבו דרכתי שמעתי סיפורים רבים המתארים עלילות דם חולניות לצד מקרים שבהם הוכנסו יהודים לבתי הכנסת שלהם והועלו בלהבות.
הנימוסים המעודנים של האנגלים מכסים על הפשעים ומצניעים את היותם אנטישמים. אומנם אחת לתקופה חושף כלי תקשורת כזה או אחר את השנאה הנוראה נגד היהודים, אבל אין בה כל חדש. לכן גם לא הפתיע אותי הדוח שהתפרסם לאחרונה וציין שמספר התקריות האנטישמיות בבריטניה בשנת 2021 הוא הגבוה ביותר אי-פעם באותה מדינה, והגבוה ביותר בשנים האחרונות בכל אירופה.

רבים טועים וחושבים שאנשים בורים ונבערים הם אנטישמיים יותר, אבל דווקא ככל שהתרבות פורחת, כך האנטישמיות עולה. עם מפותח מבחינה תרבותית – בפרט עם שפיתח את יסודות הדת – מרגיש בנפשו עד כמה היהודים עוצרים את התפתחותו, חוסמים בפניו את הדרך לחירות.
העם האנגלי מלומד ומבין היטב שהיהודים הם עם מיוחד. הם גם נבונים מספיק כדי לזהות שכל עוד היהודים אינם מתחברים ביניהם וממלאים את ייעודם עלי אדמות הם אשמים בכול. לכן פורצת מהם שנאה יוקדת, הם רגישים לעובדה שהיהודים בולמים אותם מליהנות מהחיים. ההבנה העמוקה הזו גורמת לשנאה קשה לבעבע מתוכם.
לכן אין באנגלים בושה לשנוא. הם מפגינים את שנאתם בגלוי וביתר תוקפנות, כי ברור להם באופן חד וברור שהיהודים הם המקור לכל הבעיות. הם קרובים להרגיש את האמת הנסתרת, שטבע האדם האגואיסטי הוא הגורם לכל הרע שבעולם, הוא שמחריב את כל מערכות היחסים האנושיות – ובלי תשתית יציבה של חיבור בין בני אדם, אין תועלת להמשיך ולבסס מערכות למיניהן.
ומי מסוגל להתעלות מעל האגו ולהביא חיבור ואחווה ליחסים? היהודים. האנגלים מבינים זאת במידה מסוימת. הם אף מקדימים אותנו היהודים, שחיים באשליה שככל שהעולם יתפתח הוא יבין שאנחנו לא אשמים, אלא פורצי דרך שמחזיקים בידיהם אוצרות והברקות עבור כל באי עולם.
בעוד האנגלים תופסים בתת-הכרה שבנו טמונה השיטה לחיבור, התורה לחיים טובים, אנחנו מתרשלים ומתפזרים. לכן, כל עוד אנחנו נישאר בשלנו ולא נשתנה, לא נפתח יחסים חיוביים בינינו בראש ובראשונה, קשר חם ואוהב, השנאה נגדנו רק תעלה ותגבר. כבר עכשיו רואים איך יהודים צעירים מותקפים ברחובות לונדון, המקומיים תאבים לחסל את הדור הבא.
הגל הנוכחי ישכך לבסוף, אבל הוא יחזור ויכה בנו עד שנתחבר בינינו. הוא לא ירפה עד שנעורר את כוח החיבור העליון ושנהיה אור לאנגלים ולכל העולם.

Share This