במקום להכחיש, לשכוח

 

בעמוד המאבק באנטישמיות של הסוכנות היהודית נכתב כי עקב האלימות האנטישמית הגוברת בעולם הם מקדישים יותר משאבים מאי-פעם בשמירה על ביטחונם של היהודים. אבל המאמצים המוגברים לא נושאים פרי. דו"ח חדש של הסוכנות היהודית מראה שהתקריות האנטישמיות בקמפוסים בארה"ב עלו בכמעט 50% במהלך 2022, בהשוואה לשנה הקודמת.

27 בינואר הוא יום הזיכרון הבינלאומי לשואה. ככל שעובר הזמן אנשים שוכחים את השואה, או חושבים שהייתה הרבה פחות מחרידה ממה שהייתה בפועל. תנועת המזלג הזו של התפשטות האנטישמיות ברחבי העולם מצד אחד, ושכחת השואה מצד שני, הגיעה לרמות שמזכירות לחוקרים את האווירה הארסית ששררה באירופה לפני השואה. יש לנו סיבה להיות מודאגים.

לפני שנידרדר שוב למצב קיצוני כמו השואה, עלינו לדעת לאיזה כיוון להפנות את הכוחות והמשאבים שלנו, ולשם כך מוטב שנבין את השורש הרוחני לשנאת היהודים.

לאנטישמיות יש שורש עמוק הטבוע בחוקי הטבע. שני כוחות מנוגדים מניעים את היקום, את הקיום, את כל הבריאה: חושך ואור, חום וקור, כוחות מושכים וכוחות דוחפים. הניגודים בין כוחות הטבע נרתמים להשלמה הדדית. השלמה היא חוק הטבע.

ברמה האנושית, הכוחות המנוגדים מתבטאים באלטרואיזם ואגואיזם, בנתינה וקבלה, ובאופן טבעי אין ביניהם איזון והשלמה. הנטייה האגואיסטית משתלטת ומאיימת תמיד למחוק את הנטייה האלטרואיסטית. הדרך היחידה לאזן בין הניגודים היא להיות מודעים אליהם ולרתום את שניהם למטרה אחת נעלה.

אבות האומה הישראלית הם היחידים שהצליחו אי-פעם להתעלות מעל הנטייה האגואיסטית, לאזן ולהשלים אותה בכוח הנתינה. צאצאיהם של אברהם, יצחק ויעקב התאחדו "כאיש אחד בלב אחד" והפכו לעם ישראל למרגלות הר סיני. אולם האומה הישראלית לא נועדה להשיג את האיזון וההשלמה עבור עצמה. תפקידה להפוך לחברה לדוגמה, הוכחה למימוש רעיון אידיאולוגי רוחני, או אם תרצו, אומת סטארט-אפ לשלום עולמי.

עם זאת, כמו אצל רוב חברות הסטארט-אפ, הרעיון נהדר, אבל המוצר לא מגיע לשוק. בני ישראל חיו בפועל עם הרעיון המבריק של אהבת אחים שמכסה על כל הפשעים, אבל בסופו של דבר גם הם נטשו את ההמצאה שלהם עם גילוי שנאת החינם שהובילה לחורבן הבית, והצטרפו לשאר העולם האגואיסטי, המרוכז בתועלת עצמו.

למרות נטישת הרעיון, זרעי אהבת הזולת כבר נטמנו ביהודים. בכל אדם מישראל ישנו ניצוץ חבוי של אהבת זולתו, והוא עומד בסתירה לכל מי שרוצה להישאר מרוכז בעצמו, שזו האנושות כולה, כולל היהודים עצמם. זו הסיבה שכולם שונאים יהודים, ויהודים שונאים יהודים יותר מכולם.

לכן אין טעם להילחם ישירות באנטישמיות, זה לא ירתיע או ימעיט אותה. הפתרון היחיד לשנאה העתיקה הזו הוא להפסיק להסתכל החוצה ולהתחיל להסתכל אחד על השני. אנחנו צריכים לחבר את הראש והלב יחד בחיפוש אחר דרכים להתאחד ולטפח דאגה הדדית למרות השנאה בין הפלגים השונים של האומה. זו הסגולה היחידה שיכולה לפוגג את שנאת העולם כלפינו ולפתוח עידן חדש בתולדות היחסים בין העם היהודי לעולם.

צפו חינם בסדרת הסרטונים על "הסיפור של עם ישראל" >

Share This