המקום שהכי כדאי ליהודים לחיות בו

מתוך מדינות האיחוד האירופי הכי גרוע ליהודים לחיות בבלגיה ופולין, ואילו באיטליה והונגריה הכי טוב לחיות. המסקנות החותכות הללו עולות ממחקר מקיף של איגוד הארגונים היהודים באירופה אשר בחן את חיי היהודים ב-12 מדינות שבהן מתגוררות הקהילות הגדולות באירופה. הפרמטרים שנבדקו במחקר הם פעילות ממשלתית נגד האנטישמיות, אבטחה של הקהילה היהודית, חופש דת, טיפוח תרבות יהודית והצבעות המדינה בעד ישראל באו"ם.

אין חדש תחת השמש האנטישמית. בלגיה ופולין ידועות כמדינות שמתעבות יהודים, ואילו איטליה והונגריה שונאות אותנו קצת פחות. נסעתי פעמים רבות לאירופה, הן מטעמי עבודה והן בחופשות עם המשפחה, ובכל פעם שאני דורך על אדמת אירופה אני מרגיש אווירה אנטישמית שגורמת לי לאי-נוחות, להרגשה שלאין לי ארץ אחרת פרט לישראל.

המצב הולך ומחריף עם הזמן. אם בעשרות השנים הראשונות אחרי השואה האווירה באירופה עוד הייתה יציבה, היום שוב מתחילה להתגלות שנאה ליהודים. האם זה מדליק נורות אזהרה בקרב היהודים? לא ממש.

בבלגיה למשל הממשלה צמצמה משמעותית את האבטחה סביב הקהילות היהודיות, אסרה על שחיטה כשרה ושוקלת לאסור ברית מילה. אבל עבור יהודי בלגיה "טוב להיות יהודי במדינה", במילים שלהם. מצד אחד השנאה חוגגת, ומצד שני היהודים טומנים את הראש בחול, מוכנים להתרגל לכל מצב ולא מתאחדים סביב כוחם היהודי. ולמה? כי בתת-ההכרה היהודים מבינים שמצבם העגום הוא תוצאה ממעשיהם עצמם.

על פי חכמת הקבלה, תופעת האנטישמיות לא מתגלה כדי להשמיד בסופו של דבר כמה יהודים מקומיים, אלא היא תגובה טבעית שנועדה להזכיר ליהודים לשם מה הם קיימים בעולם. אין לנו אפשרות להתגונן חיצונית מפני השנאה, מלבד בצורה זמנית ולא מספקת, והמגן היחיד מפני האנטישמיות הוא מימוש הייעוד המקורי שלנו כעם ישראל.

על היהודים להתאחד כנגד השנאה המתגבשת ולא כעדר כבשים מפוחד אל מול להקת הזאבים שחגה סביבו, אלא כי בכוח האיחוד היהודי טמון האור שנקרא "אור לגויים", כוח עליון שיוצא ומתגלה לחוץ, כוח חיובי שמקרין לכל האנושות.

כל עוד היהודים זונחים את תפקידם הרוחני הם מתנתקים לאט-לאט מעצם ההרגשה שהם יהודים, ומבינים באינסטינקט שאין להם זכות לדפוק חזק על שולחן הגויים ולהגיד, "כן, גם אנחנו חיים כאן! אנחנו נמצאים כאן מדורי דורות וזה גם המקום שלנו!". באין איחוד וייעוד, היהודים מתכופפים ומתפשרים עד שגל השנאה יעבור, אבל הוא לא יעבור.

למרות שישראל היא מדינת היהודים, הבית הלאומי שלנו, אני לא מצפה שיהודי אירופה יעלו לכאן. עלייה המונית שלהם אינה פתרון עבורם ולא עבורנו. אין כל התנגדות או איסור שיעלו, אבל זה לא מחזק אותנו בכלום.

ישראל היא מקום למי שמרגיש שהוא לא יכול לחיות באף מקום אחר בעולם והוא מוכן לקבל על עצמו את חוקי הציונות האמיתית: להתעלות מעל הטבע האגואיסטי שלו, להתגייס לטובת הזולת, להתחבר נפשית ולבבית עם שאר היהודים כדי לבנות רשת קשר ייחודית, מקום משכן לכוח העליון. המרחב הרוחני הזה הוא המקום הבטוח לכל יהודי.

ישראל תמיד אשמה ולעזאזל העובדות: מבט פנימי

Share This