המשלחת שעוררה שנאה

השבוע חזרה ארצה משלחת של ארגון "איחוד הצלה" הישראלי שסייעה לעם הטורקי לאחר רעידת האדמה הקשה שהכתה במדינתם. המשלחת חילצה במהלך פעילותה 19 ניצולים שהיו לכודים תחת ההריסות, והתקבלה בנתב"ג בטקס חם מלא גאווה לאומית.

הטורקים הביעו הערכה עמוקה כלפי העזרה הישראלית, והיחסים שהתחממו לאחרונה בין המדינות התחזקו עוד יותר בעקבות פעילותה של המשלחת הישראלית שחילצה את המספר הגדול ביותר של ניצולים מבין משלחות הסיוע.

אבל לא כולם קיבלו בשמחה את הרצון העז והכנה שלנו לעזור. בתחילת השבוע פרסם שחקן טורקי מפורסם בשם ג'ליל נאלצ'אקאן, פוסט תודה לצוותי ההצלה הישראלים שפעלו לחילוץ לכודים מתוך ההריסות בטורקיה. מאות מבין עוקביו של השחקן לא אהבו את יחסו האוהד והגיבו לפוסט שלו בזעם: "איך אתה מודה לציונים הכופרים?", "תתבייש לך". באותה הזדמנות הוסיפו והשמיצו את מדינת ישראל.

ביטויי השנאה האלה רק מראים לנו עד כמה חזקה ומושרשת השנאה לישראל. אבל גם כשישראל מושיטה יד לעזרה לעם הטורקי בשעתו הקשה היא זוכה ליחס צונן ועוין.

השנאה ליהודים עוברת מדור לדור במשך אלפי שנים, וכל פעם היא מפתיעה אותנו בעוצמתה מחדש. בעל הסולם, המקובל הרב יהודה אשלג, מתאר באחד ממאמריו את מגוון הסיבות לשנאה כלפי היהודים: "עובדה היא שישראל שנואים מכל האומות, אם מטעם דת, אם מטעם גזע, אם מטעם קפיטליזם, אם מטעם קומוניזם, אם מטעם קוסמופוליטיות וכולי. כי השנאה קודמת לכל הטעמים. אלא שכל אחד פותר שנאתו לפי הפסיכולוגיה שלו" ("כתבי הדור האחרון").

 

המקובלים מסבירים שהיחס השלילי כלפינו נובע מכך שאנחנו נושאים בתוכנו חלק מהכוח החיובי שבבריאה, קשר אל הכוח העליון. עוד מימי אברהם אבינו טמון בנו פוטנציאל רוחני ואנחנו לא מממשים אותו. לשאר עמי העולם אין קשר ישיר כזה אל הכוח העליון, אבל יש להם הרגשה עמוקה ועמומה שיש בנו היהודים פוטנציאל מיוחד כלשהו.
ה"משהו המיוחד" הזה שקיים בנו יתגלה רק כשנתחבר בינינו כאיש אחד בלב אחד. כשנקיים חיבור עוצמתי כזה בינינו, מעצם העובדה שכולנו חיים במערכת אינטגרלית אחת, יתפשט הכוח החיובי הזה ויעבור הלאה לשאר העמים. העם היהודי יהפוך בכך להיות מורה דרך לחיבור – "אור לגויים".

עלינו להמשיך לסייע לכל מדינה, לגלות סולידריות עם כל אומה. אבל בעיקר להפנים שהלחצים שהולכים וגוברים כלפינו נועדו לחייב אותנו להשתמש נכון במתנה שקיבלנו, ברצון הרוחני הייחודי שבנו. אם נתאחד ונתלכד יחד ללב אחד שפועם בגוף האנושות, נזרים לכולם אור של תקווה ביטחון, חיים רוחניים. כמו שאמר הנביא ישעיהו: "אל עמים ארים נסי, והביאו בנייך בחוצן ובנותייך על כתף תנשאנה" – נקבל מהעולם רק הערכה ואהבה.

Share This