יהודים חסרי זהות

שמונה שנים אחרי הדוח האחרון של מכון הסקרים "פיוּ" בנוגע למצב הקהילה היהודית בארה"ב, התפרסם השבוע המחקר החדש והמקיף ביותר שעשו על מספר היהודים בארה"ב ועל הקשר שלהם לישראל.
מסתבר שנכון להיום ישראל היא כבר לא המקום שבו מרוכזים הכי הרבה יהודים. בארה"ב נמצאת קהילת היהודים הגדולה בעולם, חיים בה כשבעה וחצי מיליון יהודים, כך על פי הנתונים. אבל כמה מהם באמת יהודים? לא לפי אמירה מהפה לחוץ, אלא תומכים בפועל במדינת ישראל? מן הסתם כמה אלפים בודדים.
עד כמה שאני מכיר את יהודי אמריקה, הם לא רוצים שום קשר עם ישראל. רובם אפילו לא היו כאן, וחלקם מזלזלים באומה ובמדינה. פעם הם עוד ראו בישראל מעין מדינת מקלט לעת צרה, אבל גם זה עבר להם מזמן.
ההגדרה של יהודי ארה"ב ליהדות שונה משלנו. בעיניהם להיות יהודי זה אולי ללכת לבית הכנסת פעמיים-שלוש בשנה, אולי ברית מילה, בר מצווה – כאלה "סימנים יהודיים יפים", אם זה יפה. בכל מקרה, עם מתקפות האסלאם והשמאל הקיצוני שמתהוות באמריקה, לא נראה שהם ירצו להתמיד במנהגים ובסימנים האלו ובכלל להזדהות כיהודים.

 

מה גם שאם פעם היה כדאי להגדיר את עצמך כיהודי כי זה עזר לאדם להתקדם בקרב חוגים של אנשי בורסה וכלכלה, משפט ורפואה, אז היום כבר לא מספיק להגיד "אני יהודי" כדי שיפתחו בפניך את הדלתות. היום להיות יהודי זה לגמרי לא באופנה. ואם לצרף גם את שיעורי ההתבוללות, אז קשה לדעת אם יישאר זכר מהם בעתיד.
המחקר גם גילה כי שבעה מכל עשרה צעירים יהודים שהתחתנו בעשור האחרון התחתנו עם לא-יהודים, והשאלה המתבקשת שבאה בעקבותיה היא איך זה משליך על עתיד הקהילה? אבל כבר היום זו לא באמת קהילה. מה עושה אותם קהילה? שהם תורמים כמה דולרים לקופה? שיש להם קמפינג משותף לילדים? ומה זה עוזר להם? בכל מקום עולה האנטישמיות, האוניברסיטאות הן מעוז אנטי-יהודי, והיהודים יתקשו להגן על עצמם בתוך ים השונאים הגואה הזה. לכן אולי על הנייר יש קהילה, אבל בפועל היא כבר איננה.
האם היינו צריכים למשוך אותם ארצה? גם אם כן, עם מה? דיסנילנד או הוליווד אין לנו להציע. את מה שהם רוצים הם מקימים לעצמם ובשפע. גם המודעות הגוברת לאנטישמיות לא תגרום להם להימשך לישראל. ולא שאנחנו היהודים במדינת ישראל טובים יותר. הפלגנות בחברה הישראלית גם היא גואה, ואפילו באמריקה אין זרמים חזקים כאלה שמסוגלים לפלוט אזרחים מהמדינה. השנאה בתוך הבית, בין דתיים לחילונים, שמאלנים לימנים, לא נופלת בכלום מהשנאה שבין הערבים ליהודים.
בקרוב יהודים בכל רחבי העולם, הן בישראל והן באמריקה, יצטרכו להתייצב מול השאלה הנצחית מי אנחנו? כדי לשרוד נצטרך לחפש ולחקור מהי היהדות האמיתית? מה שורשה, מאין הגיעה ומה היא דורשת מאיתנו בתור נציגיה. מהר מאוד נגלה כי היא לא מדברת על מנהגים וסמלים, גם לא במאבק על פיסת קרקע, אלא על חוק חיים פנימי של אהבת הזולת.
תפקיד היהודים להיות "אור לגויים", כמו שכתבו כל גדולי ישראל במקורות. להתאחד "כאיש אחד בלב אחד" ולספק דוגמה לחברה מאוחדת. אחדות זו המתנה היפה ביותר והיחידה שיש ליהודים להציע לעולם, והשיטה לאחדות לחיבור לבבי כתובה בספרי חכמת הקבלה.

Share This